اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

عضو هیات مدیره راه‌آهن کشور:

خطوط ریلی باید از امکانات یکسان بهره‌مند شوند/ مسیرهای همدان ـ تهران افزایش می‌يابد

عضو هیات مدیره راه آهن کشوربا بیان اینکه همه خطوط ریلی کشور باید از امکانات و کیفیت یکسان بهره‌مند شوند گفت: درصدد هستيم مسیرهای همدان ـ تهران افزایش يابد.

خطوط ریلی باید از امکانات یکسان بهره‌مند شوند/ مسیرهای همدان ـ تهران افزایش می‌يابد

 به گزارش خبرگزاری  فارس از ملایر سعید رسولی ظهر امروز در جلسه بررسی مشکلات حوزه راه‌آهن شهرستان ملایر نقش راه آهن را در کشورها و توسعه اقتصاد ملی مهم دانست اظهار کرد: مهمترین ویژگی راه‌آهن صرفه‌جویی قابل توجه در سوخت است.

وی گفت: در حمل یک تن کیلومتر بار در جاده هفت برابر سوخت بیشتر مصرف می‌شود که با توجه به این امر راه‌آهن در حوزه صرفه‌جویی نقش ارزشمندی در اقتصاد ملی دارد.

عضو هیات مدیره راه‌آهن کشور از نقش راه آهن در کاهش تلفات جاده‌ای سخن به میان آورد و افزود: طبق آمار سالانه در جاده‌های کشور 26 هزار تلفات جاده‌ای داریم که مسوولان باید با توسعه خطوط ریلی و فرهنگ استفاده از آن، این ضایعه دردناک را کاهش دهند.

وی نقش راه‌آهن را در کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی مهم دانست و گفت: این موضوع در شهرهای بزرگ امری مهم محسوب می‌شود در وضعیت ترافیک و کاهش آلودگی نقش مهمی را دارد.

رسولی مهمترین و مطلوب‌ترین نوع حمل و نقل در دنیا را حمل و نقل ترکیبی عنوان کرد و افزود: در این زمینه می‌توان برای حمل بارها در مسافت کم از جاده و در مسافت طولانی از خطوط ریلی بهره گرفت.

وی با بیان اینکه خوشبختانه شبکه راه‌آهن در کشور با طول بیش از 11 هزار کیلومتر شبکه مناسبی دارد  گفت: طی 40 سال گذشته توفیقات خوبی در توسعه شبکه حمل و نقل کشور انجام شده است.

عضو هیات مدیره راه‌آهن کشور ضمن تقدیر از دولت‌های گذشته افزود: در دولت تدبیر و امید نیز به این مقوله توجه ویژه‌‌ای شده و عزم جدی در توسعه حمل و نقل ریلی دنبال می‌شود.

طرح اجرای خط ریلی درود ـ بروجرد‌ ـ ملایر

وی با اشاره به اینکه شهرستان ملایر سال‌هاست به همت مسوولان صاحب خط راه آهن شده است گفت: باید بهره‌برداری بیشتری از خط راه آهن ملایر انجام شود و خطوط ارتقا پیدا کند.

رسولی افزود: باید با همت نمایندگان و مسوولان شهرستان به ویژه سرمایه‌گذاران و سازمان مراکز مناطق صنعتی، آنچه که بار منطقه امکان انتقال به روی ریل دارد انجام شود.

وی این موضوع را عاملی در رونق اقتصادی منطقه، کاهش قیمت تمام شده محصولات و افزایش رقابت در مراکز صنعتی دانست و با اشاره به وضعیت خوب ریلی منطقه تصریح کرد: خط تهران ـ همدان ـ سنندج به بهره‌برداری رسیده، قطعه دوم به سمت سنندج در حال انجام است، خط سمنگان ـ ملایر ـ کرمانشاه نیز به بهره‌برداری رسیده و تا مرز خسروی ادامه پیدا می‌کند.

عضو هیات مدیره راه‌آهن کشور گفت: این دو خط موازی از طریق اتصال ملایر به همدان بسیار مهم است که ما هم در شرکت راه آهن دنبال انجام سریعتر کار هستیم.

وی اجرای خط درود ـ بروجرد‌ ـ ملایر را طرح دیگری عنوان کرد و افزود: اگر این طرح عملیاتی و اجرا شود این منطقه در چهارراهی قرار خواهد گرفت که رونق اقتصادی و توسعه جدی منطقه را در پی دارد.

رسولی با بیان اینکه مهمترین هدف ما توسعه حمل بار از جاده به ریل است افزود: مسوولان سعی کردند در سند مشترک راهبردی برای برنامه پنج ساله کشور منابعی را به طرح‌های عمرانی اختصاص دهند که  به دلایلی از جمله هزینه‌‌های ضروری مردم و هزینه‌های جاری، اعتبارات دولتی کمتر تخصیص پیدا کرد.

وی بیان کرد: همین حجم کم نیز گاهی با استفاده نابجا از جاده و تردد بیش از حد کامیون‌های سنگین موجب استهلاک جاده می‌شود که  باید هزینه را صرف زیرساخت‌ها و نگه‌داشت جاده‌ها کرد.

عضو هیات مدیره  راه آهن کشور گفت: نباید این دغدغه وجود داشته باشد که یک ایستگاه فرعی و یک ایستگاه اصلی است؛ ضمن اینکه ما در راه آهن چنین چیزی نداریم، در واقع ضریب اشغال و تقاضای سفر عامل تعیین‌کننده درجه ایستگاه‌هاست.

باید وابستگی به دولت در بخش ریلی را کم کنیم

وی با بیان اینکه برخی از مسوولان و نمایندگان اصرار دارند که امکاناتی مانند واگن بیشتر قطار به آن شهرها اختصاص یابد افزود: در برخی شهرها گاهی اوقات ما با کاهش مسافر و حتی نبود آن مواجهیم که اختصاص واگن بیشتر باعث هدررفت هزینه می‌شود.

رسولی بر اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی برای استفاده از خطوط ریلی تاکید کرد و افزود: اگر تقاضا واقعی باشد به طور حتم ما نیز امکانات لازم را فراهم خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه رتبه ایستگاه‌ها هیچ ارتباطی با توسعه خطوط ریلی ندارد، اظهار کرد: نگاه ما نباید منطقه‌‌ای باشد.

عضو هیات مدیره راه آهن کشور با بیان اینکه همه خطوط ریلی کشور باید از امکانات و کیفیت یکسان بهره‌مند شوند گفت: این امر باید در دستور کار قرار گیرد چراکه اجرای خطوط موازی با کیفیت در برنامه‌‌های ما تعریف شده است.

وی با بیان اینکه با همدلی می‌‌توان آینده بسیار خوبی را برای این منطقه پیش‌بینی کرد افزود: درصدد هستیم مسیرهای همدان ـ تهران افزایش پیدا کند تا ایجاد وضعیت رقابتی را شاهد باشیم.

رسولی با تأکید بر اینکه باید وابستگی به دولت در بخش ریلی را کم کرده و از حضور سرمایه‌‌گذاران و بخش خصوصی استفاده کنیم تصریح کرد:‌ طی سال‌های اخیر با ارائه بسته‌های حمایتی از سرمایه‌گذاران در بخش ریلی اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسیل‌های خوب این منطقه آمادگی همکاری و حمایت از سرمایه‌گذاران را در این منطقه برای توسعه حوزه ریلی داریم و حاضریم در این زمینه جلسه‌‌ای با مسوولان راه‌آهن و سرمایه گذاران بخش خصوصی داشته باشیم.

انتهای پیام/ 89013/ 40/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول